Yoga – det sunde alternativ til hård sport

Yoga – det sunde alternativ til hård sport

Som ung er det nemt at dyrke sport og motion. Så længe kroppen er ung og spændstig i vævet, kan man byde den mange timers motion på ugentlig basis uden at det slider nævneværdigt på hverken led eller muskler og sener. Men efterhånden som kroppen ældes, kræver den længere tids restituering efter hård anstrengelse – for eksempel krævende sport eller tung styrketræning – og så gælder det om at finde balancen.

Hvis der går for lang tid med restituering, mister man tempo, og hvis man bruger for kort tid på at lade kroppen genskabe de slidte muskler, øger man risikoen for skader. Akut opståede skader opstår som oftest, hvis kroppen ikke er i stand til at mobilisere de muskler, der skal til for at afværge en forstuvning eller et overstræk, og skader ved slid opstår, når musklerne har fået for lidt tid til at restituere, og dermed gradvist forfalder i stedet for at blive bygget op.

Effektiv restituering med yoga

En alvorlig skade kan sætte én ud af spillet i lang tid, især hvis man ikke er helt ung længere. Derfor er det vigtigt, at man mærker efter sine egne grænser. Og når man bliver ældre, kan det godt betale sig at skære ned på den hårde træning til fordel for mere restorative discipliner.

En af måderne, hvorpå man kan vedligeholde sin form og smidighed, er gennem regelmæssig yoga praksis. Med yoga styrker man både muskler og led i dybden uden at overbelaste dem – der arbejdes udelukkende med kroppens egen vægt, og i åndedrættets tempo. Dette betyder, at risikoen for at opbygge skader eller få akutte skader ved udøvelse af yoga er tæt på ikke eksisterende. Og samtidig kan du holde dig i form med lette serier af ukomplicerede øvelser, som arbejder hele kroppen igennem på en hensigtsmæssig og sund måde.

Tilmeld dig yoga i dag på joga.dk

Comments are closed.